Heddaprisen med nye utøverpriser

Heddaprisen utvider med nye priskategorier og inkluderer utøvere innen dans og musikkteater for prisutdelingen 2024. Samtidig innføres kjønnsnøytrale skuespillerpriser. – Med denne endringen vurderes alle scenekunstprestasjonene, også skuespillernes, uavhengig av kjønn, sier Heddakomiteens leder Nora Evensen.

Pressemelding 10. mai 2024

Heddakomiteen, som har det overordnede faglige ansvaret for Heddaprisen og Heddadagene, har besluttet å innlemme vurdering av utøvere innen dans og musikkteater/opera i priskategoriene for 2024. Det betyr at når Heddastatuettene deles ut søndag 16. juni på Oslo Nye Teater vil sesongens Beste sceneprestasjon – dans og Beste sceneprestasjon – musikkteater hedres med hver sin pris, side om side med skuespillere og andre scenekunstnere.

– Da Heddakomiteen før pandemien innlemmet danseforestillinger og operaforestillinger i Heddaprisen, var det med et klart mål om at neste trinn var danse- og musikkteaterutøvere, sier Heddakomiteens leder Nora Evensen.

– Med egne utøverkategorier for dans og musikkteater, opera inkludert, håper vi å kunne favne bredden i scenekunstfeltet enda bedre enn i dag, sier hun.

Kjønnsnøytrale skuespillerkategorier

I likhet med de nye utøverprisene for musikkteater og dans, er skuespillerkategoriene fra sesongen 2023/2024 gjort kjønnsnøytrale. Det betyr at alle scenekunstprestasjonene, også skuespillernes, nå vurderes uavhengig av kjønn, og at det i juni vil deles ut Heddapriser til Beste skuespiller/hovedrolle og Beste skuespiller/medspiller med 5 nominerte i hver kategori.

– Vi la delvis til rette for kjønnsnøytralitet ved prisutdelingen 2023, men innfører dette nå som en fast endring i takt med tiden vi lever i, sier Evensen.

Hun understreker at komiteen med denne endringen ønsker å sikre at alle skuespillerprestasjoner kan inkluderes i prisens kategorier, uavhengig av den enkeltes kjønnsidentitet.

– Vi ser dette som en naturlig justering av priskategoriene, i overensstemmelse med feltets egen praksis. Juryen skal fra et faglig ståsted vurdere skuespillerens kunstneriske arbeid og hva den enkelte gjør med rollen, snarere enn hva man er, presiserer hun.

Se alle priskategoriene her.

Heddaprisens formål er å fremme kunstnerisk kvalitet og hedre fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst. Prisen deles ut årlig og avslutter festivalen Heddadagene. Heddaprisen 2024 produseres av Oslo Nye Teater i samarbeid med Norsk teater- og orkesterforening (NTO), som eier prisen og er ansvarlig arrangør.

Utdelingen finner sted søndag 16. juni. Billettsalget starter 13. mai.
Årets nominerte offentliggjøres torsdag 6. juni.

For mer informasjon og kontakt:
Nora Evensen (komiteens leder, teatersjef Brageteatret), tlf. 906 80 420
Marianne Dyrnes Vallat (NTO/Heddaprisen), tlf. 980 46 777